Strona internetowa, jak każda inna rzecz, może się starzeć. Wraz ze starzeniem się designu, treści czy też strategii firmy, starzeje się również technologia i konstrukcja, które szkodzą SEO, dlatego raz na pewien czas takie działania są absolutnie konieczne. Migracja strony internetowej to zadanie bardzo złożone i wymagające pod wieloma względami, dlatego warto przygotować się na tę konieczność. O czym należy pamiętać podczas wdrażania nowej wersji strony?
Kluczem do płynnej i bezproblemowej migracji strony jest staranne planowanie i testowanie. Migracje są często znienawidzoną czynnością wszystkich programistów, dlatego szczegółowo dopracowana lista powinna wspomóc cały proces. Niezawodną zasadą w większości przypadków jest brak pośpiechu i nie wszystko naraz, dlatego działaj etapami i nie wykonuj wielu rzeczy równocześnie.
Pamiętaj też o poinformowaniu użytkowników strony o przenoszeniu witryny, by wiedzieli, co się dzieje i jak mają zareagować. Koniecznie wykonaj też kopię zapasową plików z oryginalnej wersji strony na wypadek, gdyby coś poszło nie tak. Stara wersja strony to również spory okres zdobywania danych i kapitału własnego, a jego utrata może być niezwykle istotną stratą.
Zanim zaczniesz jakiekolwiek działania związane z redesignem i migracją, pamiętaj, że pierwszorzędną rolę odgrywają użytkownicy strony, którzy ją odwiedzają. W tym celu warto posłużyć się możliwością statystyk ze starej strony, która będzie najlepszym źródłem wiedzy. Przeprojektowując stronę pamiętaj, by była przejrzysta i czytelna, a wszelkie informacje muszą łatwo dostępne. Jeśli nie musisz, nie zmieniaj nazwy domeny, zachowasz wtedy świadomość marki u użytkowników mimo zmiany wyglądu witryny.
W przypadku konieczności zmiany adresu pamiętaj, by wykonać odpowiednie przekierowania.
Nie jest odkryciem, że panuje zasada „mobile first” i że zdecydowanie więcej niż połowa użytkowników Internetu korzysta z niego na urządzeniach przenośnych typu smartfon czy tablet. Dobierz odpowiednio rozmiar tekstów i odstępów między sobą i innymi elementami, zachowaj przejrzystość na stronie, stosuj intuicyjną nawigację oraz pamiętaj o odpowiedniej prędkości ładowania się strony. Nie traktuj mobilności po macoszemu, tylko zadbaj o skuteczną witrynę na tych urządzeniach, bo drzemie w nich ogromny potencjał na konwersje.
Mapa witryny to zbiór linków URL, które będą dostępne publicznie w wyszukiwarkach internetowych dla wszystkich użytkowników Internetu, dlatego niezbędne podczas procesu migracji jest stworzenie mapy dla nowej wersji strony internetowej. Utwórz też starą mapę witryny XML, która będzie zawierać przekierowania lub wycofane adresy URL. Poprawna konfiguracja może znacznie poprawić indeksowanie strony w wyszukiwarkach oraz znacznie skrócić czas indeksowania. Pamiętaj, że zawsze możesz użyć w tym celu dostępnych narzędzi do tworzenia map.
Nie zapominaj o aktualizacji ustawień indeksowalności w nowej witrynie, ponieważ poskutkuje to znacznym spadkiem rankingów wyszukiwania. SEO powinno się mieć na uwadze przez cały proces migracji! Przemyśl jakie hasła powinny widnieć w menu górnym strony, jakie nagłówki i jakie powinno być ich ułożenie w hierarchii tekstu, w jakiej formie mają być podstrony i jak możesz wykorzystać stare podstrony. Zbadaj również starą witrynę pod kątem SEO, co da ci konkretne dane pod nową stronę. Mając gotową nową stronę przeskanuj ją w poszukiwaniu wszelkich możliwych błędów 4xx, zepsutych linków zewnętrznych i wewnętrznych, duplikowanych treści, sprawdź też przekierowania po wpisywaniu adresu w polu nazwy strony.
Analityka internetowa to ważne narzędzie, które dzięki dostępnym danym pomaga podejmować kluczowe decyzje, dlatego nie zapomnij o ich podłączeniu pod nową witrynę. Po uruchomieniu witryny przejrzyj i porównaj dane z obu stron, by móc wykryć problemy techniczne lub nietypowe sytuacje.